loading

Nowy Opel Mokka: znakomite właściwości aerodynamiczne sprzyjają efektywności i obniżeniu emisji

  • Cd tylko 0,32: nowa Mokka z jednym z najniższych współczynników oporu aerodynamicznego w swojej klasie
  • Kurtyny powietrzne: zmniejszenie oporu i separacji w śladzie aerodynamicznym spowodowanych przez koła i opony
  • Aktywna żaluzja przedniego wlotu powietrza: zamykana automatycznie przy mniejszym zapotrzebowaniu na chłodzenie

Nowy Opel Mokka: znakomite właściwości aerodynamiczne sprzyjają efektywności i obniżeniu emisji

Nowy Opel Mokka: znakomite właściwości aerodynamiczne sprzyjają efektywności i obniżeniu emisji

Rüsselsheim. Nadwozie nowego Opla Mokki cechuje się nie tylko czystym i odważnym wzornictwem, ale także aerodynamiczną efektywnością. Niekonwencjonalna i opływowa sylwetka zachowuje jednak typowy styl marki Opel. Współczynnik oporu aerodynamicznego (Cd) wnoszący zaledwie 0,32 należy do najniższych w tym segmencie rynku. Nowa Mokka dołącza więc do takich mistrzów aerodynamiki, jak bijący rekordy Opel Calibra (Cd 0,26) oraz aktualni liderzy w swoich klasach, czyli Astra (Cd 0,26) i Insignia (Cd 0,25).

W związku z wyzwaniem, jakim jest redukcja emisji CO2 efektywność aerodynamiczna ma coraz większe znaczenie zarówno dla branży motoryzacyjnej, jak i dla klientów. Niski opór aerodynamiczny oznacza, że samochód potrzebuje mniej energii, by się poruszać, co przekłada się na niższe zużycie paliwa i emisję spalin.

Podobnie jak w przypadku wszystkich nowych modeli Opla inżynierowie zoptymalizowali nową Mokkę na podstawie wyników badań przeprowadzonych w tunelu aerodynamicznym Uniwersytetu w Stuttgarcie (w Instytucie Badawczym Techniki Motoryzacyjnej i Silników Pojazdowych). W zależności od odmiany modelu współczynnik oporu aerodynamicznego udało się obniżyć do świetnego wyniku 0,32.

„Samochody marki Opel od kilkudziesięciu lat należą do ścisłej czołówki pod względem parametrów aerodynamicznych, a nowa Mokka wpisuje się w tę tradycję” — mówi Marcus Lott, dyrektor zarządzający ds. inżynierii. „Zaawansowane technologie, takie jak kurtyny powietrzne i aktywna żaluzja wlotu powietrza, to najnowocześniejsze rozwiązania ograniczające opór aerodynamiczny pojazdów. Ciekawa stylistycznie nowa Mokka jest również dowodem na to, że wyróżniający się wygląd nie musi wykluczać aerodynamicznej efektywności.”

Więcej niż dobry wygląd: mała powierzchnia czołowa jako elementy odważnej i czystej stylistyki

Wysoka sprawność aerodynamiczna nowej Mokki to w dużej mierze zasługa stosunkowo niewielkiej powierzchni czołowej samochodu. Wynosi ona zaledwie 2,27 m2, co dodatkowo podkreśla oszczędność i śmiałość wzornictwa. Wykorzystując obliczeniową dynamikę płynów (CFD) oraz badania w tunelu aerodynamicznym, eksperci z firmy Opel dopracowali najdrobniejsze szczegóły pomagające w zmniejszeniu oporu, jaki samochód stawia pędowi powietrza.

Inżynierowie zoptymalizowali konstrukcje charakterystycznego przedniego pasa Opel Vizor, a także kształt przednich słupków i bocznych lusterek nowej Mokki. Ponadto osłony pod komorą silnika oraz podwoziem poprawiają przepływ powietrza pod samochodem.

Pionowe spojlery przy krawędziach tylnej klapy oraz wydłużony spojler przy tylnej krawędzi dachu pomagają ograniczyć separację powodującą opór aerodynamiczny. Zadaniem spojlera jest też aerodynamiczne dociążenie tylnej osi w celu poprawy stabilności w czasie jazdy na wprost, zwłaszcza przy wyższych prędkościach.

Kurtyny powietrzne i aktywne żaluzje: innowacje zwiększające wydajność i obniżające opór aerodynamiczny

Innymi źródłami dużego oporu aerodynamicznego są koła, opony i wnęki kół. Dlatego też nową Mokkę wyposażono w innowacyjne kurtyny powietrzne, które zwiększają sprawność aerodynamiczną w tej strefie. Kurtyny powietrzne to zintegrowane kanały po obu stronach przedniego pasa, wytwarzające wysoki i wąski strumień powietrza skierowany na przednie koła i opony. Kurtyna powietrzna ukierunkowuje przepływ powietrza we wnękach kół, zmniejszając ślad aerodynamiczny i separację w tych miejscach.

W nowym Oplu Mokka zastosowano także aktywną żaluzję wlotu powietrza do komory silnika. Żaluzja zamyka się automatycznie, gdy zapotrzebowanie na chłodzenie jest najmniejsze. Maleje wówczas opór aerodynamiczny, a tym samym zużycie paliwa. Do niedawna to innowacyjne rozwiązanie było zarezerwowane dla droższych samochodów z wyższych segmentów.

Gdy żaluzja jest zamknięta, poprawiają się własności aerodynamiczne pojazdu, ponieważ powietrze opływające jego przód jest rozprowadzane na boki, zamiast trafiać do mniej efektywnej aerodynamicznie komory silnika.

Zamykanie i otwieranie żaluzji zależy od temperatury płynu chłodzącego i prędkości pojazdu. Na przykład żaluzja otwiera się, kiedy samochód jedzie pod górę lub porusza się w intensywnym ruchu miejskim. Zamyka się natomiast, gdy zapotrzebowanie na chłodzenie silnika jest mniejsze, na przykład w czasie jazdy z prędkościami dopuszczalnymi w terenie zabudowanym.

Wyniki tych zabiegów są imponujące: w porównaniu z poprzednim modelem, którego współczynnik oporu aerodynamicznego wynosił 0,35, emisja CO2 w cyklu WLTP zmniejszyła się nawet o 9,0 g/km, natomiast opór aerodynamiczny przy prędkościach autostradowych jest niższy o 16%.

Aerodynamicznie zoptymalizowany nowy Opel Mokka to pierwszy model z nowym obliczem marki Opel Vizor, a także przeprojektowanym znakiem „blitz” i nazwą modelu umieszczoną centralnie na tylnej klapie. Jest to także pierwszy Opel z deską rozdzielczą Pure Panel oraz w pełni cyfrowym kokpitem. Nowa Mokka jest też pierwszym przedstawicielem marki od samego początku sprzedawanym zarówno z napędem elektrycznym, jak i z bardzo oszczędnymi silnikami spalinowymi.

 

Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

Do góry